Na co si dát pozor při prodeji nemovitosti. Na čem nešetřit a čeho se vyvarovat. Jednoduchý přehled v kostce.
První věc co musíte udělat je stanovit si cenu. Bohužel to není ta, za kterou si přejete nemovitost prodat. Ani ta, za kterou, podle vás, nabízel stejnou nemovitost Franta váš známý. Cena za kterou se nemovitost nabízí je ve většině případů jiná, než cena, za kterou se nemovitost prodá. Pokud se necháte ovlivnit faktory, které jsem uvedl, je velká pravděpodobnost, že cenu nenastavíte dobře. Nechte si stanovit tržní cenu nemovitosti.
Prodejní strategie je po správném necenění nemovitosti druhou chybou, které se samoprodejci dopouští. Ve většině případů nemají zvolenou žádnou strategii. At’ už z neznalosti, nebo z nedostatečné informovanosti nejsou schopni prodat svoji nemovitost pomocí aukce, odložených nabídek, open housů a podobně.
Propagace je dle samoprodejců to nejjednodušší. Prostě to nafotí a dají na inzertní servery. Fotit se přece dá mobilem a některé inzertní servery jsou zcela zdarma. Takových inzerátů se denně sejde víc a průměrný lehce zapadne a správný kupující si ho vůbec nemusí všimnout. Prodávající pak čeká marně, jako rybář u vody s háčkem bez správné nástrahy.
S propagací souvisí i nízký reklamní zásah. Inzerce na internetových serverech osloví pouze 50% potenciálních zájemců. Další způsoby propagace, nejsou už tak jednoduché a proto je většinou samoprodejci nevyužívají . Ztrácí tak až 50% potenciálních kupujících.
A to není zdaleka všechno
Snaha ušetřit. Velmi lehce si dokážete spočítat kolik ušetříte. Bohužel, už si nedokážete spočítat kolik můžete ztratit, když ušetříte na nesprávném místě. Nemluvím tady o tom, že se vám vlivem špatné propagace prodlouží čas prodeje, ale ušetřit pár tisíc na advokátovi a pak zaplatit desítky a v krajním případě i stovky tisíc v soudním sporu, není ta správná úspora. A taky prodat nemovitost prvnímu zájemci, který přijde, neznamená vždy nejvýhodnější prodej.
“Tak když už si to neprodám sám dám to co nejvíce makléřům, protože čím víc makléřů do prodeje zaangažuji, tím rychleji a lépe prodám. Každý makléř to dělá trochu jinak a tak se to dozví více lidí.“ Pokud bude makléř nabízet vaši nemovitost bez exkluzivní smlouvy, bude velmi opatrný na své investice například do propagace. Nebude chtít za své peníze dělat propagaci jiným makléřům. Takovou zakázku vezmou jen makléři, kteří mají o zakázky nouzi. Navíc vytvoříte konkurenční prostředí, které neovlivní kvalitu poskytovaných služeb, ale tlak na cenu vaší nemovitosti a určitým způsobem na vás.
Emoce mohou ovlivnit prodej v neprospěch prodávajícího. Ať už jsou to emoce spojené s úmrtím partnera, časový tlak, rozvod nebo finanční problémy. Většina emocí dokáže zastřít zdravý úsudek. Reagujeme li pod vlivem emocí rozhodujeme se unáhleně, zkratovitě jednoduše pod vlivem emocí a ne rozumu. Může se pak lehce stát, že přistoupíme na pro nás nevýhodné podmínky.
Sepsal jsem jen opravdu pár zásadních věcí, které ovlivní prodej vaší nemovitosti. Už brzo si budete moct stáhnout e-book, ve kterém bude vše rozepsáno podrobněji.